Bild från AKA-dagen.

Att bygga broar

Att bygga broar

Peer learning och erfarenhetsutbyte i fokus på AKA-dagen

Dela: Dela på Facebook Dela på LinkedIn Dela på Twitter

Adjungerad klinisk adjunkt har i uppdrag att stödja studenter och handledare under studenternas verksamhetsförlagda utbildning (VFU). På AKA-dagen möttes akor, handledande sjuksköterskor och lärare på Röda Korsets Högskola för att utbyta erfarenheter och tala om hur handledningen kan fortsätta utvecklas.

Adjungerade kliniska adjunkter fyller en central funktion

– Adjungerade kliniska adjunkter fyller en central funktion och bygger broar i utbildningen mellan den kliniska verksamheten och högskolorna genom att ge vägledning och stöd när sjuksköterskestudenterna gör sin VFU och får praktisk undervisning i hur det är att arbeta som sjuksköterska, inledde samordnarna för verksamhetsintegrerat lärande (VIL) Carina Faag, fil.lic. högskoleadjunkt vid Röda Korsets Högskola, och Cecilia Häckter Ståhl, adjunkt och aka-samordnare vid Röda Korsets Högskola.

Pedagogisk fortbildning, erfarenhetsutbyte och samtal

AKA-dagen arrangeras en gång per termin och syftar till att ge möjlighet till pedagogisk fortbildning, erfarenhetsutbyte och samtal mellan verksamma inom både kommun och region.

Dagen innehöll även presentationer av Anna Dyar, läkare och doktorand i medicinsk pedagogik vid KI, som höll en föreläsning om handledarens roll vid peer learning och Heléne Eriksson, lektor vid Röda Korsets Högskola, som talade om läkemedelshantering och läkemedelsberäkning i VFU – utmaningar och möjligheter till samverkan mellan verksamhet och lärosäte.

Mer information

Bild från AKA-dagen.
AKA-dag i Emmy Rappe-salen på Röda Korsets Högskola
Bild av Carina Faag.
Carina Faag
Bild av Cecilia Häckter Ståhl.
Cecilia Häckter Ståhl
Bild av Birgitta Bisholt.
Birgitta Bisholt
Bild av presentation med Birgitta Bisholt.
Presentation med Birgitta Bisholt
Bild av Maria Andersson.
Maria Andersson
Bild av Anna Dyar.
Anna Dyar
Bild av Heléne Eriksson.
Heléne Eriksson