Studenters tankar viktigt för utvecklingsarbete
Tydlig information, stöd i studieplanering, engagemang från lärare och att få träffa andra studenter för att få studietips är några av de kommentarer som kom in i en enkät om programstarten med studenter som har funktionsnedsättning som studievägledarna vid högskolan genomförde vid förra terminens programstart.
– Vi har genom en enkät undersökt hur studenter med funktionsnedsättning som har pedagogiskt stöd upplever programstarten på sjuksköterskeprogrammet under vårterminen 2024. Genom de svar vi fick in från studenterna har vi fått ett underlag för fortsatt utvecklingsarbete som planeras införas kommande terminsstart, berättar Emma Lindstedt som är studievägledare vid Röda Korsets Högskola.
Genom enkäten kom en rad punkter fram som viktiga för en positiv studiestart:
- Tydlig information
- Stöd för att strukturera sina studier
- Stöd i studieplanering
- Att få träffa andra studenter med funktionsnedsättning och få tips
- Studentaktiviteter
- Engagemang från lärare
Positiva upplevelser kring programstarten
– Resultatet av enkäten visade att studenterna generellt har upplevt programstarten som positiv. När det gäller ansökan om pedagogiskt stöd så uppfattade de flesta att informationen var tillräcklig och att det var enkelt att ansöka, berättar Emma Lindstedt.
Utvecklingsområdena som studievägledningen förbereder inför terminsstarten är:
- Information om pedagogiskt stöd ska finnas med i välkomstbrevet till alla nya studenter
- Önskemål om kortare programstart: programpunkter har flyttats för att minska mängden information
- Introduktion ”en god studiestart” kommer att ges i samband med uppropet. Introduktionen är öppen för alla, men riktar sig främst till de som studerar med en funktionsnedsättning.
Mer information
- Läs mer om det högskolans pedagogiska stöd som finns till studenter med funktionsnedsättning: www.rkh.se/pedagogisktstod
- Läs mer om studievägledningen: www.rkh.se/studievagledning