Covid-19-pandemin satte sjukvården under enorm press och medarbetare vid intensivvårdsavdelningar världen runt påverkades i synnerhet. Kliniska handledare i intensivvård fick uppleva en särskild press då de samtidigt som de introducerade nya medarbetare till intensivvård också skulle fortsätta handleda studenter på verksamhetsförlagd utbildning. Trots ökad arbetsbörda och en sjukvård under stor press visar en ny studie med specialistsjuksköterskestudenter inom intensivvård att de upplevde en god lärandemiljö.
Handledarna ger studenterna en bra lärmiljö
– Den här studien visar också på handledarkompetensen hos intensivvårdssjuksköterskorna att även under påfrestande förhållanden kan handledarna ge studenterna en bra lärmiljö. Det är viktigt att handledarna i verksamheten får den feedbacken, säger Maria Andersson, lektor vid Röda Korsets Högskola och en av forskarna som har genomfört studien.
Intervjuer med intensivvårdsstudenter
Studien har genomförts i samarbete mellan Luleå tekniska universitet, Röda Korsets Högskola, Karlstads universitet och Region Värmland, och bygger på individuella intervjuer med åtta intensivvårdsstudenter som har haft sin verksamhetsförlagda utbildning under covid-19-pandemin. Studenterna svarade att de har fått bästa tänkbara handledning utifrån de speciella omständigheter som rådde och deras upplevelser av lärandet var positiva. Samtidigt var de oroliga för att vara en börda för handledare och de var angelägna om att kunna bidra i patientvården. Handledarna uppfattades som kompetenta och säkra i sin profession, men studenterna kunde också känna av stress och känsla av otillräcklighet hos handledarna.