Den pedagogiska modellen peer-learning innebär bland annat att studenter ges möjlighet att undervisa varandra. Då studenter agerar i lärarrollen råder det oklarhet kring vilken roll handledaren för verksamhetens får. Det är därför viktigt att tydliggöra handledarnas roll kopplat till studenternas kompetens och kunskapsprogression för att kunna säkerställa handledning av hög kvalitet under VFU och för att säkerställa patientsäkerheten.
Semistrukturerade intervjuer avseende handledarnas upplevelse av rollen genomfördes med 15 handledare i två verksamheter där peer-learning som pedagogisk modell används. Därefter transkriberades intervjuerna, insamlad data kodades och analyserades med fenomenografisk metod.
Förståelsen för handledarrollerna har betydelse
– Fyra hierarkiska nivåer av handledarens förståelse identifierades i studien: läraren, facilitatorn, stimulatorn och lagspelaren. Dessa kategorier utgör exempel på en inkluderande syn avseende hur handledare i verksamheten har betydelse för att möjliggöra effektiv peer-learning, förklarar Hanna Lachmann, högskolekolelektor, programansvarig och tf prefekt vid Röda Korsets Högskola och en av författarna till artikeln.
– Förståelsen för handledarrollerna har betydelse för hur handledning av studenter i verksamheter med peer-learning som pedagogisk modell ska kunna hanteras, utvecklas och genomföras i framtiden, fortsätter hon.