Patient i samtal med tandläkare. Foto: Mostphotos.

Kliniska anteckningar och reflektioner – en utmaning

Kliniska anteckningar och reflektioner – en utmaning

Tandläkarstudenters kliniska anteckningar och reflektioner en utmaning för grundutbildningen.

Dela: Dela på Facebook Dela på LinkedIn Dela på Twitter

Kliniska anteckningar i kliniska journaler är grunden för kliniska resonemang, diagnostik, behandlingsplanering och hantering av patienter samt resultat av behandling. Det är en central och viktig del av vårdpersonalens arbete och ett område där det finns utrymme för förbättring.

Kliniska journaler som en del i utvecklingen av utbildningen

– Vi har studerat tandläkarstudenters arbete med kliniska journaler under sitt sista utbildningsår. Vidare har vi undersökt huruvida resultaten skulle kunna ge insikt för utveckling av hälsorelaterade professionsutbildningar, säger Maria Christidis, lektor vid Röda Korsets Högskola och en av forskarna bakom studien.

Forskningsresultatet visar på tre huvudsakliga teman:

  • Kunskap om professionsrelaterat innehåll
  • Ofullständig undersökningsmetod
  • Akademiska formaliteter

Det första temat, kunskap om yrkesmässigt innehåll, gällde information i patienthistoria, status, diagnostik och behandlingsplan och en oklarhet i informationen. Här ingick också studenternas användning av professionell terminologi och val av artiklar till stöd för reflektionerna. Det andra temat involverade själva patientintervjun, men också studenternas olika missförstånd av mallen de utgick ifrån från. Det tredje temat som berörde akademiska formaliteter handlade om studenternas förståelse för syftet med referenser och dess funktion, men även ett icke-användande av referenser, användning av irrelevanta referenser, fel i citeringsstilen och en felaktig struktur av texten enligt den satta mallen.

Kontinuerlig träning i kliniskt antecknande och reflektioner 

– Resultatet av studien visar på behovet av kontinuerlig träning i kliniskt antecknande och reflektioner under tandläkarstudenters utbildning. Här är lärares bedömning oerhört viktig för studenternas utveckling av professionellt skriftbruk och omdömesförmåga berättar Maria Christidis. Vidare behöver studenter även påminnas om relationen mellan forskning och profession vilket syns genom de akademiska formaliteterna, säger Maria Christidis.

Mer information

Läs hela artikeln: https://esmed.org/MRA/mra/article/view/4539

Kontakt

Maria Christidis. Foto: Sören Andersson

Hälsovetenskapliga institutionen

Maria Christidis

PhD, lektor, högskolepedagogisk utvecklare

Visa andra kontaktvägar

Forskningsnyheter

  • Illustration av Wilma Harju

    Kompetenscenter

    Intensivvårdsbehandling av trauma ger stor effekt enligt ny rapport med fokus på flyktingar med PTSD

    Läs mer
  • Ambulanspersonal under en hjälpinsats. Foto: Michael Folmer/Mostphotos

    Forskningsnyhet

    Etikronder utvecklar etikkunskap för ambulanssjukvården

    Mer information
  • Illustration av person som går på en väg med en regnbåge i bakgrunden. Foto: Mostphotos

    Forskningsnyhet

    Flyktingar som är gay, homosexuella och bisexuella män behöver tryggt och bekräftade stöd

    Mer information