Anställning

Dela: Dela på Facebook Dela på LinkedIn Dela på Twitter

Introduktion

​Inför att en medarbetare påbörjar sin anställning påbörjar högskolan sin introduktionsprocess där vi säkerställer att en god onboarding initieras. Inför varje nyanställning utses även en mentor som ska finnas till hand som stöd och bollplank under medarbetarens första tid.

  • Uppdraget som mentor är mycket viktigt för att medarbetaren ska känna sig välkommen och komma in i sina nya arbetsuppgifter och rutiner. Läs mer om mentorskapet i dokumentet "uppdrag mentor" här till höger.

En checklista, ”Introduktion av nyanställd” finns som hjälp i planeringen för chefen och mentorn, men också för medarbetaren under hennes eller hans första tid på nya jobbet.

Som medarbetare har du också ett eget ansvar att hålla dig uppdaterad om de rutiner och anställningsförhållanden som råder.

Anställningsvillkor

​Som anställd vid högskolan har du både rättigheter och skyldigheter. Dessa regleras i lagar och förordningar, via vårt kollektivavtal Bransch och löneavtal 2022-2025 mellan Arbetsgivaralliansen och de fackliga företrädarna i Lärarförbundets och Lärarnas Riksförbunds Samverkansråd, Akademikerförbunden/SULF, ST/Visions Samverkansråd och Ledarna. Kollektivavtalet finns uppladdat här till höger.

Vid Röda Korsets Högskola tillämpas alltid en inledande provanställning om 6 månader inför tillsvidareanställningen.

Vi följer också Samverkansavtalet Arbetsgivaralliansen, LO och PTK som syftar till en bättre verksamhet, trivsel och utveckling genom ökat medinflytande. Avtalet gäller alla och finns också att läsa till höger.

Det finns även delar som är reglerade i lokala avtal och styrdokument. Har du frågor? Välkommen att kontakta HR-ansvarig.

  • Vid tillsättning av lärarpersonal vid högskolan följs beslutad ”Anställningsordning för lärare”.
  • För meritering följer med anställningsordningen en så kallad ”Meritförteckning inför anställning” liksom "Regler för docentur" för de som vill ansöka om en högre befattning vid lärosätet.

Personuppgifter

I samband med din anställning har du godkänt att högskolan behandlar de personuppgifter som är nödvändiga för att högskolan ska kunna uppfylla sina åtaganden gentemot dig samt de krav som ställs på högskolan i egenskap av arbetsgivare utifrån lagar och avtal.

Det kan exempelvis handla om personuppgifter som är nödvändiga för att kunna betala ut lön, ombesörja att du i framtiden får pension, användas i samband med lönerevision, för kompetensutveckling och liknande.

I vår ”Policy om personuppgiftsbehandling” kan du läsa mer om vad det innebär utifrån GDPR.

Adressändring

Behöver du göra en adressändring lägger du själv in den nya adressen i vårt HR-system Flex HRM.

Om flytten innebär att du får en annan skattesats, meddela detta via mail till HR så kommer den nya skattesatsen att läggas in i Flex HRM.

Närmast anhörig

I händelse av olycksfall eller annat tillbud är det mycket viktigt att du lämnat kontaktuppgifter till en eller flera av dina närmast anhöriga. Dessa uppgifter lägger du själv in i HR-systemet Flex HRM.

 

Flex HRM – vårt lönesystem

Vårt personalsystem heter Flex HRM och företaget som administrerar våra löner heter Aspia. Senast den sista i varje månad ska du tidsrapportera för den månad som har varit.

I Flex HRM lägger du även in utlägg och registrerar reseräkningar som ska attesteras av din chef. Även här ska informationen ha kommit in innan den sista i månaden för att vi ska kunna betala ut din ersättning månaden efter.

Mer information om resor och utlägg finns att läsa i ”Regler för tillämpning av resepolicy” som finns i dokumentbiblioteket till höger. Har du frågor kring Flex HRM besvaras de av HR eller Flex HRM support. 

Support Aspia: payroll.support.se@aspiagroup.com eller 08-464 73 00

Bisyssla

Alla anställda vid högskolan är skyldiga att årligen, dock senast den 31 augusti, fylla i blanketten ”Redovisning av aktuella bisysslor för anställda vid Röda Korsets Högskola” som finns i dokumentbiblioteket till höger och lämna den till ansvarig chef. Blanketten inleder med information om vad som avses med bisyssla.

När en förändring sker ska medarbetaren lämna in en ny blankett med uppdaterade uppgifter till sin chef.

Underlag om bisysslor arkiveras hos HR i respektive personakt.

 

Förbud mot husdjur

  • Vid Röda Korsets Högskola råder ett allmänt förbud mot husdjur med hänsyn till eventuella allergier.