Lön och förmåner

Dela: Dela på Facebook Dela på LinkedIn Dela på Twitter

Förmåner

Som tillsvidareanställd medarbetare vid högskolan erbjuds du förmåner som friskvårdsbidrag, friskvårdstimme samt pensionsrådgivning. Röda Korsets Högskola är även anslutet till Benify, där det finns förmåner som exempelvis rabatterade friskvårdsaktiviteter, biobesök och resor. 
 - Som medarbetare med särskild visstidsanställning erbjuds du friskvårdsbidrag beräknat på din anställningstid under året samt din tjänstgöringsgrad. (Hör av dig till HR-ansvarig för hjälp att räkna ut).
- För anställda i forskningsprojekt finns inget kapital från högskolan att finansiera förmåner med. Budget behöver beräknas och vara inkluderad i den forskningsbudget som ansöks hos extern forskningsfinansiär. Särskild avstämning med prefekt krävs inför alla sådana ansökningar.

Lön 

Lön utbetalas den 26:e varje månad förutom i december då lön utbetalas innan julafton.

Vår löneleverantör heter Aspia och vårt lönesystem heter Flex HRM. Lönerna hanteras av Aspia i nära dialog med HR-ansvarig. I samband med en nyanställning, skickar Aspia ut ett välkomstmejl med information om hur du kommer in i lönesystemet. 

Läs mer om Flex HRM, lönerapportering, inlogg, reseräkning/utlägg och support: Flex och lönerapportering (sharepoint.com) 

Viktiga datum

För medarbetare 

Sista dagen för att klarmarkera sig i lönesystemet är den sista varje månad. Om du inte har några avvikelser att rapportera behöver du ändå månadsrapportera genom att klarmarkera dig i Flex HRM. Därefter går tidrapporten vidare för attestering av närmaste chef.

Underlag avseende timanställda måste vara chef och HR tillhanda senast den sista varje månad för att utbetalning ska kunna ske månaden efter.

För chef

Sista dagen för chef att attestera i lönesystemet är den 4:e varje månad.

Klarmarkera innan semester

För att inte behöva gå in i lönesystemet under din semester, ska du klarmarkera dig i förväg. Om en förändring skulle ske (exempelvis sjukdom), behöver du meddela HR för att kunna korrigera i efterhand.

Medarbetare med schablonsemester

Enligt kollektivavtal gäller schablonsemester för högskolans lärare, forskare och doktorander. Med schablonsemester menas att all semester läggs ut under studenternas ferier eller annan undervisningsfri tid.

Medarbetare med schablonsemester ansöker också om semester i lönesystemet. Din ansökan ska göras senast den 14 april!
Utgångspunkten är att årets samtliga semesterdagar ska förläggas från och med måndagen efter midsommar.  
Om du vill fördela och förlägga semester under andra tider av året, registrerar du även dessa tider vid samma ansökningstillfälle.

Om en medarbetare behöver en ersättare utanför den schablonmässiga semestern, ska detta framgå i lönesystemets meddelanderuta i samband med ansökan.

Medarbetare utan schablonsemester

Semesteransökan skrivs in i lönesystemet. Det gäller även uttag av sparade semesterdagar.

Sparade semesterdagar - max 5 per år - gäller samtliga

De semesterdagar som inte är uttagna under innevarande år går efter årsskiftet över till att bli sparade dagar. Max 5 semesterdagar per år får sparas.

Antalet sparade semesterdagar totalt får inte överstiga 30 dagar.

Medarbetare som anmält omvandling av semesterdagstillägget

Om du vill växla semesterdagstillägget till lediga dagar ska ansökan lämnas till närmaste chef senast den 30 november. Beviljade ansökningar kommer sedan att administreras av HR. Dagarna kommer att synas som extra semesterdagar året därpå och ansökan om uttag skrivs direkt i lönesystemet.

Timarvoden och fakturering

Rutin timanställda

Lön till timanställda för utfört arbete betalas ut månaden efter. Viktigt är att tillse att underlag för utbetalning sker i direkt anslutning till utfört uppdrag.

Institutionen

Om en medarbetare avser att anlita en extern föreläsare eller annan timanställd ska behovet först framställas till prefekt, med vilken timkostnad samt summa som beräknas. Prefekten ska godkänna förslaget innan överenskommelse sker med den timanställda som är tänkt för uppdraget.

Det finns två blanketter för att göra en behovsframställan. En avser timanställning/arvode och den andra avser extern föreläsare som fakturerar.  

 Behov uppstår av att anlita en timanställd.

  • Den som önskar anlita en timanställd anger enligt nedan en motivering för uppdraget samt förslag på tilltänkt person med de uppgifter som behövs för ett godkännande. Om den tilltänkta personen redan tidigare haft uppdrag på RKH där en ersättning utbetalats, behöver endast uppgifter med en * fyllas i den orangea rutan.
     
  • Ifylld blankett delas digitalt, eller skickas krypterat till närmaste chef och HR-ansvarig.
     
  • Efter godkännande av chef, färdigställer medarbetaren bokningen med föreläsaren.
     
  • Med detta underlag kan HR registrera och slutföra uppdraget i lönesystemet Flex och utbetalning sker månader efter att uppdraget är slutfört.

Underlag för utbetalning måste lämnas in senast den sista innevarande månad för att utbetalning ska kunna ombesörjas till månaden efter.

Högskoleförvaltningen timanställda (tentavakter)

De flesta timanställda är tentavakter som bemannas (schemaläggs) av utbildningsadministrationen.

​​​​​​​Då en ny tentavakt anlitas skriver utbildningsadministratören ett underlag till HR som registrerar uppgifterna. Därefter kan utbildningsadministratören bemanna de timmar som tentavakten är inplanerad att arbeta samt klarmarkera för arbetad tid.

Förvaltningschefen attesterar tentavakternas tidrapporter i lönesystemet.

Övriga timanställda

Övriga timanställda kan exempelvis vara de som är föreläsare på en APT eller anteckningshjälp. Den medarbetare som har fått uppdraget att anlita en timanställd är även den som ansvarar för att ifyllt underlag lämnas till attesterande chef samt HR.

Ibland anlitas externa parter som får ett fast arvode – använd samma blankett som behovsframställan timanställd och förtydliga att det är ett arvode det handlar om.
Om någon externt anlitad part har utlägg och ska redovisa kvitton för ersättning används blanketten “Utlägg”.

Senast den sista i varje månad ska blanketten lämnas till HR.

Lönesättning 

Vid en anställning tillämpar Röda Korsets Högskola individuell lönesättning. 

Lönen utgör ersättning för utfört arbete och ska återspegla arbetets art, svårighetsgrad samt prestation. Därtill skall lönen stimulera till förbättringar av effektivitet, prestation, kvalitet och engagemang. Den ska också motivera till egen utveckling och ansvarstagande. Det skall finnas ett klart samband mellan löneutveckling och utveckling av arbetsuppgifter samt arbetsprestationer.

Vid en lönerevision ligger högskolans sju lönekriterier, kända av medarbetarna, som grund för den nya lönen. Inför en lönerevision informeras samtliga medarbetare om processen och kan själva förbereda sig väl genom att ta del av den gemensamma mallen. 

Medarbetarsamtal och lönesättande samtal

Närmaste chef håller årligen medarbetarsamtal liksom lönesättande samtal för att bedöma behov av utvecklingsinsatser och lönesättning av medarbetare. De policies och riktlinjer som är framtagna är tänkta som stöd inför samtalen.

Dokumentation inför samtalen samt mer info finns här: Medarbetar- och lönesamtal (sharepoint.com)