Hej Mia! Du jobbar idag som adjunkt på Röda Korsets Högskola, men du studerade även här. När- och vad studerade du vid Röda Korsets Högskola?
– Det stämmer! Jag började mina studier höstterminen1986 direkt efter mina undersköterska studier. På den tiden var man tvungen att ha en utbildning inom hälso- och sjukvården för att bli antagen. Jag hade redan då arbetserfarenheter vilket var också ett av kraven för att komma in. Jag kom in direkt då jag hade höga betyg från Finland där jag läst studentexamen. På den tiden var det svårt att komma in på utbildningen på Röda Korsets Högskola och jag kände mig stolt över det.
Vad fick dig att välja just Röda Korsets Högskola?
– Den internationella profilen som Röda Korsets Högskola erbjuder var redan då väl känd och jag tyckte om det. Skolan hade också ett mycket gott rykte att kunna utbilda duktiga sjuksköterskor.
Kan du berätta lite om din utbildning som du genomförde här?
– Utbildningen var mycket krävande och redan på den tiden satt vi på föreläsningar mån-fred mellan 8-16. Den teoretiska utbildningen var riktigt bra och mitt favoritämne var farmakologi. Jag kände verkligen att jag fick en bra utbildning att stå på. VFU var krävande med 100% närvaro och eftersom jag hade två barn och en egen familj kändes det utmanande. Jag hade VFU mestadels på Sabbatsbergs sjukhus och på St Görans sjukhus samt Primärvården på Odenplan. På den tiden var hälso- och sjukvården annorlunda organiserad om man jämför med hur det ser ut idag.
Om du ser tillbaka på den tiden, vad var det som stack ut? Har du något roligt minne du vill dela med dig av?
– Vi i klassen hade mycket bra sammanhållning och lärarna var mycket kompetenta och inspirerande. Sedan när jag själv blev anställd som adjunkt på Röda Korset Högskola arbetade jag tillsammans med mina egna lärare från skoltiden. Jag kunde lära mig mycket utav dessa lärare som arbetat på Röda Korsets Högskola en längre tid. Under utbildningen läste vi dock bara 5 poäng omvårdnad som var ett nytt ämne då och under utveckling. Jag kände mig då tvungen att fortsätta mina studier efteråt och har läst både magister inom pedagogik samt medicinsk vårdvetenskap och har också en masterexamen inom omvårdnad. Jag tycker själv att studenterna kan nå kursmålen bättre om läraren har god kompetens.
Var har du jobbat sedan dess och vad lockade dig till att bli lärare på Röda Korsets Högskola?
– Jag arbetade som sjuksköterska i mer än 20 år inom olika kliniker och vårdformer i Stockholm och jag har redan arbetat som adjunkt i 20 år på Röda Korsets Högskola. Att kunna koppla omvårdnaden till egna erfarenheter från klinik har varit viktigt för mig. Jag ville inte bli en teoretiker även fast jag tycker mycket om teorierna och omvårdnadsämnets utveckling. Jag är också dedikerad för att forska mer om Global Omvårdnad som jag utvecklat med många kollegor här på Röda Korsets Högskola. Härnäst ska jag presentera nya rön om vårt profilområde på Madeira där vi har ett lärosäte som vi samarbetar med.
Hur har utbildningen påverkat dig i ditt arbetsliv?
– Som lärare har de internationella kontakterna med olika lärosäten varit viktiga för mig och jag var ansvarig för Linnaeus-Palme samarbetet mellan Thai Red Cross University och Röda Korsets Högskola med början 2008. Under mina år deltog cirka 12 lärare från både Thailand och från oss i detta samarbete som pågick under nio år. Flera studenter var på studentutbyte i Thailand och de skickade också studenter till oss. Jag har många roliga minnen från studenterna och lärarna. Min sjuksköterskeutbildning gav också en kick till egna studier och jag har fortsatt utveckla och forska om Global omvårdnad som idag närmar sig global hälsa på ett sätt som vi i Sverige inte haft en tradition inom tidigare vilket andra länder har utvecklat mer inom.