Titel: Docent, lektor
Institution: Hälsovetenskapliga institutionen
Tel: +46(0)8 - 587 516 67
E-post: birgitta.mcewen@rkh.se
ORCID: 0000-0002-4984-2415
Disputationsår: 1994
Avhandling: Protochlorophyll(ide) and Chlorophyll(ide) Forms in Epicotyls, Hypocotyls, and Roots of Dark-Grown Plants.
Om mig
Min bakgrund är som biolog och didaktiker. Jag disputerade i biologi 1994 med en cellulärt inriktad avhandling och blev docent i naturvetenskapernas didaktik 2016. I min meritportfölj finns också en examen från Gymnastik- och idrottshögskolan i Stockholm. Jag har alltid haft ett intresse för friskvård, motion och friluftsliv och har under årens lopp blivit mer och mer engagerad i utbildningar där människokroppen är i fokus. Under mina sista tio år på min förra arbetsplats, Karlstads universitet, var jag anställd på Hälsovetenskapliga institutionen. Sedan januari 2022 arbetar jag på Röda Korsets Högskola med i första hand kurser inom medicin, samt med examensarbeten på grund- och avancerad nivå. I augusti 2022 kommer jag att bli ämnesansvarig för medicin vid Röda Korsets Högskola.
Undervisning
Jag undervisar i anatomi och fysiologi, farmakologi och diagnostik, patofysiologi, PM-kursen samt examensarbete i grund- och specialistutbildningen.
Utöver det är jag även medicinansvarig.
Externa uppdrag
Jag är referee för tre internationella vetenskapliga tidskrifter (Mind, Brain and Education; PLOS ONE; Environmental Education Research) samt sakkunnig tillsättning av lektorat [NTNU, Trondheim (2)]. Jag är även ordörande vid disputation [Karlstads universitet (1)] och ledamot av betygskommitté vid disputation [Uppsala universitet (1), Sveriges Lantbruksuniversitet (1), Karlstads universitet (5)].
Vidare är jag ledamot i fakultetsnämnder; Fakulteten för medicin, naturvetenskap och teknik resp Fakulteten för naturvetenskap och teknik [Örebro universitet], ordförande vid olika sessioner under internationella vetenskapliga konferenser [ESERA (2), eridob (1)] och referee-granskare av proposals vid internationella vetenskapliga konferenser [ESERA (2), eridob (3)].
Forskningsprofil
Under de senaste 20 åren har jag varit verksam inom ett antal olika områden av didaktisk forskning. Jag har varit särskilt aktiv inom vuxendidaktik och studerat lärares förhållningssätt till nytt undervisningsinnehåll och nya undervisningsmetoder. För femton år sedan kom jag i kontakt med det snabbt växande forskningsområdet epigenetik, och förstod vilka konsekvenser den nya kunskapen kan få inom ett antal områden, dock framför allt inom medicinområdet. 2016 beviljades jag tillsammans med två kollegor ett projekt om hur epigenetik kan implementeras i undervisning (Vetenskapsrådet; 2017-2021; 5 miljoner kronor). Den systematiska litteraturgenomgång om epigenetik som publicerades 2022 är en del av detta projekt och visar att den mesta forskningen om epigenetik bedrivs inom det medicinska fältet. I början av 2023 publicerade jag tillsammans med en kollega en Delfi-studie, där vi myntade begreppet epigenetisk allmänbildning. Vi avser att publicera ytterligare data från projektet och min förhoppning är att studenter som studerar inom medicinområdet ska få kännedom om detta nya spännande fält.
Forskningsnyheter
Publikationer
Gericke, N., & Mc Ewen, B. Defining epigenetic literacy – How to integrate epigenetics into the biology curriculum. Journal of Research in Science Teaching. Published online 2023-03-02.
Mc Ewen, B. Construction of a Review about Epigenetics for Biology Teachers and Other Non-Experts. Science & Education (published online 2021-09-07). https://doi.org/10.1007/s11191-021-00278-z
Raaijmakers, H., Mc Ewen, B., Walan, S., & Christenson, N. (2021). Developing museum-school partnerships: Art-based exploration of science issues in the third space. International Journal of Science Education, 43(17), 2746-2768. https://doi.org/10.1080/09500693.2021.1986646
Nyberg, E., Castéra, J., Mc Ewen, B., Gericke, N., & Clément, P. (2020). Teachers’ and student teachers’ attitudes towards nature and the environment – A comparative study between Sweden and France. Scandinavian Journal of Educational Research, 64(7), 1020-1104.
Mc Ewen, B. (2018). Epigenetics gives new knowledge about learning – the example physical education. In Finlayson, O., McLoughlin, E., Erduran, S., & Childs, P. (Eds.), Electronic Proceedings of the ESERA 2017 Conference. Research, Practice and Collaboration in Science Education, Part 2 (co-ed. Tytler, R., & Carvalho, G. S.), (pp. 367-374). Dublin, Ireland: Dublin City University. ISBN 978-1-873769-84-3
Walan, S. & Mc Ewen, B. (2018). Students’ reflections on participation in a science and technology school competition. In Finlayson, O., McLoughlin, E., Erduran, S., & Childs, P. (Eds.), Electronic Proceedings of the ESERA 2017 Conference. Research, Practice and Collaboration in Science Education, Part 2 (co-ed. Tytler, R., & Carvalho, G. S.), (pp. 273-282). Dublin, Ireland: Dublin City University. ISBN 978-1-873769-84-3
Walan, S. & Mc Ewen, B. (2018). Teachers’ and principals’ reflections on student participation in a school science and technology competition. Research in Science & Technological Education, 36(4), 391-412.
Walan, S., Nilsson, P., & Mc Ewen, B. (2017). Why Inquiry? – Primary teachers´ objectives in choosing inquiry- and context-based instructional strategies to stimulate students´ science learning. Research in Science Education, 47(5), 1055-1074.
Walan, S. & Mc Ewen, B. (2017). Primary teachers’ reflections on inquiry- and context-based science education. Research in Science Education, 47(2), 407-426.
Walan, S., Mc Ewen, B., & Gericke, N. M. (2016). Enhancing primary science: An exploration of teachers’ own ideas of solutions to challenges in inquiry- and context-based teaching. Education 3-13 (International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education), 44(1), 81-92.
Mc Ewen, B. (2015). Epigenetics and learning. Trends in Neuroscience and Education, 4, 108-111.
Mc Ewen, B., Clément, P., Gericke, N. M., Nyberg, E., Hagman, M. & Landström, J. (2015). Female and male teachers’ pro-environmental behaviour, conceptions and attitudes towards nature and the environment do not differ: Ecofeminism put to the test. Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 16(1), article 3.
Mc Ewen, B. (2013). How Interests in Science and Technology have taken Women to an Engineering Career. Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 14(1), article 1.
Mc Ewen, B. (2008). An experiment on Impatiens New Guinea for 11-12 year olds. Journal of Biological Education, 42(4), 177-179.
Mc Ewen, B. (2007). Easy growth experiment on peas stimulates interest in biology for 10-11 year old pupils. Journal of Biological Education, 41(2), 84-88.
Weyers, J.D.B., Höglund, H.-O., & Mc Ewen, B. (1998). Teaching botany on the sunny side of the tree. Promoting investigative studies in plant ecophysiology through observations and experiments on sun and shade leaves. Journal of Biological Education, 32(3), 181-190.
Rova, M., Mc Ewen, B., Fredriksson, P.-O., & Styring, S. (1996). Photoactivation and photoinhibition are competing in a mutant of Chlamydomonas reinhardtii lacking the 23 kDa extrinsic subunit of photosystem II. Journal of Biological Chemistry 271, 28918-28924.
Mc Ewen, B., Seyyedi, M., Younis, S., & Sundqvist, C. (1996). Formation of short-wavelength chlorophyll(ide) after brief irradiation is correlated to the occurrence of protochlorophyll(ide)636-642 in dark-grown epi- and hypocotyls of bean (Phaseolus vulgaris). Physiologia Plantarum 96, 51-58.
Virgin, H.I., & Mc Ewen, B. (1995). Effect of 5-aminolevulinic acid on the pigment content of dark-grown hypocotyls of Phaseolus vulgaris. Physiologia Plantarum 93, 328-333.
Böddi, B., Mc Ewen, B., Ryberg, M., & Sundqvist, C. (1994). Protochlorophyllide forms in non-greening epicotyls of dark-grown pea (Pisum sativum). Physiologia Plantarum 92, 160-170.
Mc Ewen, B., Sundqvist, C., & Younis, S. (1994). Protochlorophyll(ide) forms in hypocotyls of dark-grown bean (Phaseolus vulgaris). Physiologia Plantarum 90, 396-407.
Mc Ewen, B., & Lindsten, A. (1992). Characterization of protochlorophyllide and protochlorophyllide esters in roots of dark-grown plants. Physiologia Plantarum 84, 343-350.
Mc Ewen, B., Virgin, H.I., Böddi, B., & Sundqvist, C. (1991). Protochlorophyll forms in roots of dark-grown plants. Physiologia Plantarum 81, 455-461.