Stepping stone: Peer learning i VFU
Stepping stone: Peer learning i VFU
Stepping stone-kurser är för dig som vill läsa en enstaka kurs inom grundläggande högskolepedagogik, eller som vill läsa motsvarande fem veckors högskolepedagogik i egen takt.
Syfte
Syftet med kursen är att öka kunskapen om peer learning och hur denna pedagogiska metod kan användas i verksamhetsintegrerat lärande (VIL), samt stimulera till ett reflekterande och akademiskt förhållningssätt till studenters lärande i VIL/VFU inom hälso- och sjukvård.
Omfattning
En godkänd Stepping stone-kurs motsvarar en veckas heltidsstudier.
Fem Stepping stones kan kombineras så att de motsvarar kursen Högskolepedagogik för lärare och handledare i verksamhetsförlagd utbildning (HPK) om 7.5 högskolepoäng (hp).
Målgrupp
Kursen riktar sig till personer som har handledningsuppdrag på högskolenivå i verksamhets integrerat lärande (VIL)/ verksamhetsförlagd utbildning (VFU) inom hälso- och sjukvården i Stockholms län, eller som på annat sätt är involverad i handledningsprocessen. Samtliga professioner är välkomna!
Förkunskaper
Du behöver först genomföra kursen "Pedagogiska grunder för handledning i verksamhetsförlagd utbildning" (fd Introduktion till handledning och lärande i verksamhetsförlagd utbildning) för att få behörighet att gå andra Stepping stones-kurser.
Arbetsformer
Kursen omfattar två kurstillfällen med föreläsningar, gruppdiskussioner och seminarier. Däremellan arbete med självständig, verksamhetsanknuten uppgift som examineras vid andra kurstillfället.
Kursintyg
Ett kursintyg motsvarande en veckas studier erhålls efter godkänd examination.
Ansökan
OBS! För att ha behörighet till denna Stepping-stone-kurs i Peer learning ska du ha genomfört "Pedagogiska grunder för handledning i verksamhetsförlagd utbildning" (fd Introduktion till handledning och lärande i verksamhetsförlagd utbildning).
Kontaktpersoner/Kursledare
Fristående kurser
Fristående kurser som Röda Korsets Högskola erbjuder. Information om kursen är öppen för ansökan står för varje kurs.